Monday, April 25, 2011

Violation Against Freedom of Expression; Yemeni Cartoonist Hit by Unknown Men



Not long after his latest interview on Yemen Times newspaper, the well-established Yemeni cartoonist Kamal Sharaf was attacked by unknown three men in the down town of Sana’a, last Sunday. The men hit him, took his mobile and escaped afterwards.

“Cartoonists should be fierce critic of the government and corruption,” he stated in the interview. Sharaf has been actively protesting in Yemen’s Uprising and utilizing his cartoons to reflect corruption issues and express protests’ demands.

Previously, Sharaf has been in jail for almost two months because of his anti-president and anti-corruption cartoons. He was released after he pledged not to draw such cartoons any more. Nevertheless, he resumed drawing his critical cartoons when the uprising began three months ago.

His cartoon sketches can be easily found at the Change Square. They are on the walls; energizing and inspiring protests to revolt and carry on. “We will continue no matter what. We must continue our protest against this failing regime and keep dreaming of a Yemen of our own,” he wrote in his Facebook page after the hitting he endured.





***************************************************************


تدين حركة الوطن للجميع ما تعرض له عضو الحركة ورئيس لجنة التوعية الفنان الكاريكاتوري كمال شرف في الرابعة والنصف من عصر الأحد الموافق 24/4/2011 من قبل أشخاص مجهولين بعد خروجه من بريد التحرير في العاصمة صنعاء،

حيث تفاجأ شرف بثلاثة أشخاص بزي مدني "ثوب وجنبية" يقومون بالاعتداء عليه جسدياً وكسر نضارته وتمزيق شميزه والسطو على تلفونه الشخصي ومن ثم الفرار من أمام البريد، والحركة إذ تدين هذا الاعتداء السافر على أحد أعضائها، تهيب بالجهات المعنية سرعة اتخاذ الإجراءات القانونية وملاحقة الجناة والتحقيق معهم.
وتحمل الحركة مسئولية الحفاظ على حياة الفنان كمال شرف الذي عُرف بإنحيازه التام لقضايا الوطن ولهموم الناس،




ومجابهته المستمرة من خلال رسوماته كل القوى المتطرفة، ومراكز الاستبداد، كما حملت رسوماته موقفاً واضحاً بتأييدها لثورة الشباب السلمية، وتحذر الحركة من أن يكون هذا الاعتداء استمراراً لمسلسل ترهيب الصحفيين والناشطين المدنيين والفنانين والإعلاميين الذين كانوا بأقلامهم وبأصواتهم وبإبداعاتهم معبراً حقيقياً عن طموحات الشعب وآماله في التحرر والإنعتاق فكانوا أصوات الحرية الهادر.


وتكرر الحركة مطالبتها الجهات المعنية سرعة ملاحقة الجناة والحفاظ على حياة الفنان كمال شرف الذي جاء الاعتداء عليه هذه المرة واضحاً وعلى مرأى ومسمع الناس، وتبدي الحركة تخوفها من أن تصبح حياة الناس وأملاكهم الشخصية عرضة للإعتداء والسلب والنهب من قبل مجهولين يعيثون بحياة الناس وبأمن الوطن واستقراره في عملية منظمة تدفع باتجاه انفلات أمني يكون ضحيته المواطن والوطن بدرجة أساسية.


وسننتظر في الحركة نتائج التحقيقات التي يجب أن تكشف عن الجهات المتورطة خلف الاعتداء غير الأخلاقي، والذي يكشف أيضاً عن نوايا أصحابه ومن يقفون خلفه، وعلى إثر ذلك ستتخذ الحركة إجراءاتها لحماية أعضائها قانونياً.




صادر عن حركة الوطن للجميع
24/4/2011